PERMAINAN KANAK-KANAK
1. Mengikut Model Bunker dan Thorpe
(1982), terdapat dua kebaikan permainan untuk kanak-kanak.
a. Membantu meningkatkan kemahiran asas
motor seperti pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dengan alatan atau tanpa
alatan.
b. Membantu meningkatkan kemahiran khusus
sukan seperti melontar, menangkap, menyepak, dan
sebagainya.
2. Untuk memastikan pengurusan
dan pengelolaan permainan kanak-kanak berkesan dan selamat, guru perlu memberi
perhatian kepada perkara-perkara berikut:
Sebelum
permainan
-
tetapkan tarikh dan waktu.
-
merancang prosedur permainan.
- menyediakan kawasan dan tanda tempat permainan.
- senarai dan mengasingkan alat-alatan yang diperlukan
-
menyediakan peraturan permainan.
- menyediakan kad-kad/borang-borang catatan/skor.
- menetapkan sistem pemarkahan (jika perlu).
Semasa
permainan
- melaksanakan aktiviti memanaskan badan dan regangan
-
memberi penerangan dan demonstrasi.
- alat-alatan menarik dan mencukupi.
- alat-alatan disusun dengan baik dan di sudut yang selamat.
- alat-alatan digunakan dengan cara yang betul.
- kawasan permainan sesuai dan selamat.
-
pakaian sesuai dan kemas.
-
kanak-kanak mematuhi arahan.
- melaksanakan permainan secara sistematik, teratur dan
terkawal.
Selepas
permainan
- semua alat-alatan disimpan di tempat asal.
- memastikan kawasan permainan bersih dan kemas.
- kanak-kanak berbaris dan berjalan balik ke kelas.
-
membuat refleksi dan kajian semula
(post-mortem).
PENGURUSAN & PENGELOLAAN PERMAINAN KANAK-KANAK
a) Pengurusan
dan kawalan kelas sangat penting dalam mengendalikan permainan
kanak-kanak. Pengelolaan permainan kanak-kanak menekankan aspek keseronokan. Dalam aspek kawalan keselamatan pula, peraturan
permainan memainkan peranan yang
penting.
Semasa merancang, mengurus dan mengelolakan permainan
kanak-anak, terdapat beberapa aspek yang perlu dititikberatkan supaya setiap
kanak-kanak dapat mengalami keseronokan dan kejayaan semasa bermain.
a. Latar
belakang kanak-kanak
b. Kawasan yang sesuai dan selamat
c. Perbezaan kebolehan dan kemahiran
kanak-kanak
b) Aktiviti permainan disediakan untuk
menimbulkan minat dan keseronokan murid-murid. Sebagai contoh, pemenang dalam
permainan kategori serangan/kawasan tersebut adalah berdasarkan kepada murid-murid
yang berjaya :
Ø memijak dan memecahkan
belon pihak lawan
Ø menyepak dan menendang
belon ke dalam pintu gol
Ø menggolek bola kecil
menuju bola besar supaya ia sampai di zon selamat
Ø menangkap pihak lawan
dengan bilangan yang ramai sebelum melepasi garisan.
c) Kemampuan
dan keselamatan kanak-kanak merupakan aspek utama yang perlu diberi perhatian oleh guru semasa melaksanakan permainan kanak-kanak. Di antara
langkah-langkah
keselamatan yang perlu diberi perhatian sebelum & semasa melaksanakan aktiviti
permainan kanak-kanak adalah seperti berikut:
Ø
Membuat/menyediakan rancangan pelajaran dengan teliti.
Ø
Pemilihan aktiviti yang tepat.
Ø
Persekitaran atau tempat aktiviti yang dijalankan sesuai,
lapang dan selamat.
Ø
Pakaian yang sesuai untuk terlibat dengan aktiviti
fizikal.
Ø
Perlakuan murid dikawal.
Ø
Memerlukan penyeliaan, arahan dan bimbingan.
Ø
Prosedur
permainan yang sistematik.
Ø
Lain-lain jawapan yang relevan.
Keselamatan peralatan
a. Pastikan
peralatan yang digunakan selamat untuk digunakan
b. Mempastikan alatan bermain
digunakan dengan cara yang betul dan
selamat
c. Peralatan diletakkan pada
sudut atau tempat yang selamat
Keselamatan kawasan
a. Pastikan kawasan
bermain selamat daripada bahan-bahan tajam, berduri, kotor dan objek-objek yang
boleh menyebabkan kecederaan.
b. Pastikan
kawasan bermain terletak di kawasan yang rata. Kawasan tidak rata boleh menyebabkan kecederaan.
c. Kawasan
bermain mudah dihubungi sekurang-kurangnya
jalan darat, atau air, atau udara untuk memudahkan bantuan diberikan
jika berlaku kejadian tidak diingini.
d. Keluasan kawasan bersesuaian dengan
aktiviti.
Keselamatan pelajar
a. Pastikan
pelajar berada dalam kesihatan yang baik
b. Pastikan bilangan pemain mematuhi
peraturan bermain. Bermain dalam bilangan yang ramai meningkatkan risiko
kecederaan.
c. Pastikan pelajar mematuhi peraturan dan
arahan
d. Pastikan pelajar membuat aktiviti
regangan dan memanaskan badan sebelum melakukan aktiviti.
e. Pastikan pelajar melakukan gerak kendur
dan membuat aktiviti menyejukkan badan selepas melakukan aktiviti.
f. Mempastikan pelajar memakai pakaian
yang sesuai dengan aktiviti
g. Mempastikan pelajar tidak melakukan
aktiviti dalam cuaca yang buruk
h. Aktiviti dilakukan di bawah pengawasan
guru
i. Mempastikan
aktiviti dilakukan bersesuaian dengan tahap pengetahuan dan kemahiran pelajar
No comments:
Post a Comment