1.0 Tajuk
serang hendap
2.0 Matlamat
Permainan kanak-kanak ini diwujudkan untuk
memenuhi syarat ujian amali Pergerakan Asas (PJM3102). Terdapat empat kategori
di dalam permainan kanak-kanak iaitu sasaran, pukulan, jaring/ dinding dan
kategori serangan/ kawasan. Permainan yang dibincangkan adalah kategori
serangan. Permainan ini dapat meningkatkan kecergasan tubuh badan dengan
melakukan beberapa pergerakan asas yang merangkumi pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor serta manipulasi alatan dalam permainan. Murid-murid melakukan
aktiviti berkaitan dengan daya tahan kardiovaskular. Di samping itu,
murid-murid berkomunikasi dan berinteraksi dengan rakan dalam suasana yang
menyeronokkan serta memupuk semangat kerjasama
3.0 Objektif
Pada
akhir perlaksanaan permainan ini, pelajar dapat :
i.
Memahami
konsep bekerjasama, dan mematuhi arahan serta peraturan untuk keselamatan diri.
ii.
memperkembangkan
pengetahuan tentang domain psikomotor, kognitif, dan afektif.
iii.
menguasai
kemahiran pergerakan asas dan berupaya mengaplikasinya dalam permainan
kanak-kanak.
iv.
mengamalkan
tingkah laku dan sahsiah yang positif.
v.
memupuk
semangat kesukanan dan semangat kerjasama sesama ahli kumpulan.
vi.
memperkembangkan
imaginasi semasa merancang dan melaksana permainan kanak-kanak kategori ini.
vii.
mengenalpasti
dan mengatasi masalah dalam permainan.
4.0 Panduan Pelaksanaan Permainan
satu botol
4.2 Prosedur pelaksanaan permainan mengikut
kategori yang dipilih.
- Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan iaitu A dan B
- Sekiranya kumpulan A memulakan permainan, kumpulan A dianggap sebagai penyerang manakala kumpulan B sebagai pertahanan begitulah sebaliknya.
- Permainan akan dimainkan secara berselang seli iaitu jika kumpulan A memulakan dahulu, permainan seterusnya akan diteruskan oleh kumpulan B.
- Permainan perlu dimulakan ditengah-tengah gelanggang. Pemain perlulah berada di kawasan masing-masing.
- Apabila wisel ditiup, barulah pemain dibenarkan masuk ke kawasan pihak lawan.
- Pemain dikehendaki membaling kotak kepada ahli kumpulannya sendiri bagi menjaringkan gol bagi kumpulannya.
- Pemain tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan gol.
- Kotak yang berjaya dijaringkan akan mendapat satu mata .
- Penjaga gol perlulah menghalang kotak daripada masuk dengan menggunakan botol.
- Kotak yang masuk ke dalam gol sahaja akan dikira sebagai mata.
- Kumpulan yang mengumpul mata terbanyak akan dikira sebagai pemenang.
- Masa yang diperuntukkan adalah selama 10 minit.
- Sebelum memulakan permainan, ketua kumpulan A dan B diminta membuat undian untuk menentukan kumpulan yang akan memulakan permainan. Kumpulan yang memenangi undian tersebut akan memulakan permainan.
- Pemain hendaklah menjaringkan kotak ke dalam gol dengan cara membaling kepada ahli kumpulannya sahaja dan setiap jaringan ynag dibuat, akan mendapat mata.
- Sekiranya kotak jatuh ke tangan pihak lawan, pihak lawan perlulah menjaringkan gol bagi pihak kumpulannya untuk mendapatkan markah.
- Penjaga gol diberi dua buah botol untuk menghalang kotak daripada memasuki gol.
- Kotak yang memasuki kawasan penalti hanya boleh diambil oleh penjaga gol sahaja dengan cara membaling menggunakan tangan.
- Pemain tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan gol.
- Pemain juga tidak dibenarkan keluar dari kawasan gelanggang semasa permainan berlangsung.
- Mana-mana pasukan yang dapat mengumpul mata tertinggi akan dikira memenangi perlawanan tersebut.
No comments:
Post a Comment